جلسه بازبینی اسپرینت Sprint Review

جلسه بازبینی اسپرینت Sprint Review

اسپرینت ریویو یکی از جلسات مدیریت پروژه به روش اسکرام است. این جلسه مشترک بین تیم اسکرام و ذینفعان و مالکان محصول است که معمولاً در پایان هر اسپرینت برگزار می‌شود. در این جلسه، تیم موارد کاری را که در طول اسپرینت تکمیل کرده است اجرا می‌کند.

جلسات بازبینی اسپرینت، مالکان محصول و ذینفعان اصلی را از آخرین تغییرات و پیشرفت‌های پروژه آگاه می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا بازخورد خود را نسبت به تغییرات جدید ارائه دهند.

در پایان هر بازبینی اسپرینت، سرپرست تیم از این بازخوردها برای تعریف موارد کاری و تسک‌های مهم اسپرینت بعدی استفاده می‌کند.

در طول sprint review چه اتفاقی می افتد؟

در طول بررسی اسپرینت، کل تیم توسعه، اسکرام مستر، مالک محصول و سهامداران کلیدی حضور دارند. مالک محصول توضیح می دهد که چقدر از اهداف اسپرینت محقق شده است. اعضای تیم وظایفی را که انجام داده‌اند نشان می‌دهند و در مورد موارد انجام نشده و همچنین موانعی که با آن روبرو شده‌اند، بحث می‌کنند. جلسه ریویوی یک اسپرینت یک ماهه معمولاً چهار ساعت طول می کشد.

ذینفعان و مالکان محصول به عنوان کاربران نهایی عمل می‌کنند و با تعامل با دیگر افراد حاضر در جلسه هر گونه سوالی را که ممکن است داشته باشند مطرح می کنند. بسیار مهم است که ذینفعان در طول بررسی اسپرینت حضور داشته باشند، زیرا منافع آن‌ها باید برای طراحی تسک های اسپرینت بعدی در نظر گرفته شود.

مالک محصول در این جلسه درباره مسائل مختلفی بحث و صحبت میکند.

  • در مورد وضعیت و علت عقب ماندگی و تاریخ های تحویل پروژه
  • وضعیت بازار، فناوری و آخرین بازخوردها
  • قابلیت‌های بالقوه
  • زمان‌بندی انتشار و بودجه محصول

بررسی اسپرینت داده‌های ارزشمندی را برای جلسه بعدی اسپرینت ارائه می دهد.

هر چند وقت یک بار جلسات بررسی اسپرینت برگزار می شود؟

این مسئله معیارهای زیر بستگی دارد:

تعداد اسپرینتی که تیم معمولاً برای ارائه نمونه اولیه محصول نیاز دارد.

میانگین طول هر اسپرینت در آن پروژه خاص.

هدف از بررسی اسپرینت چیست؟

بررسی اسپرینت به تیم امکان می‌دهد در مورد کارهایی که در طول یک اسپرینت انجام شده‌اند بازخورد جمع‌آوری کنند. همچنین به آنها کمک می‌کند تا بررسی کنند که تا چه حد کار تیمی خوبی ارائه داده‌اند. تیم، با گرفتن بازخورد، می‌تواند بررسی کند که آیا انتظارات ذینفعان را برآورده می‌کنند، چه تغییراتی نیاز هست در روند کار اعمال شود و همچنین چه مواردی در اسپرینت‌های آتی بدون تغییر باقی می‌ماند. جلسات بررسی اسپرینت، فرآیند انجام پروژه را شفاف می‌کند و تضمین می‌کند که تیم انتظارات مالکان و ذینفعان را برآورده می‌کند.

4 مورد از بهترین روش‌ها برای هرچه بهتر برگزاری جلسات sprint review

  1. “done” خود را تعریف کنید
    در طی جلسه بازبینی اسپرینت، تیم موارد کاری را ارائه می‌دهد که «انجام شده است». آیا تسک کاری شما پس از توسعه و آزمایش در محیط محلی “انجام شده” تلقی می‌شود یا صرفا بعد از تولید اولیه؟ این مهم است که تعریف خود را از “انجام شد” روشن کنید، زیرا هیچ هدفی در تیم نمایش نرم افزاری وجود ندارد که آزمایش نشده باشد یا به طور بالقوه قابل استفاده نباشد.
  2. جلسات اسپرینت را سخت نگیرید
    بررسی های اسپرینت معمولا غیر رسمی هستند. به جای اسلاید، نرم افزار کار خود را ارائه دهید. لحن جلسه نیز می تواند محاوره ای باشد که به دنبال آن بحث ها دوستانه تر می شود و بازخوردها بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.
  3. PO خود را درگیر کنید
    صاحب محصول بخشی از تیم اصلی است و باید با تمام داستان ها و وظایفی که تیم روی آنها کار می کند درگیر باشد. در برخی از تیم ها، مالک محصول حتی نرم افزار را به ذینفعان ارائه می دهد. اگر صاحب محصول اولین نسخه آزمایشی خود را از نرم افزار همراه با سهامداران در جلسه بررسی دریافت کند، نشانه خوبی نیست.
  4. پیروزی های کوچک را جشن بگیرید
    جلسه بررسی اسپرینت فقط یک فرصت برای دریافت بازخورد نیست. مهم است که از این جلسه برای جشن گرفتن هر چیزی که تیم در آن اسپرینت انجام داده است استفاده کنیم. این مسئله به محصول ارزش می‌دهد و جشن گرفتن بردهای کوچک راهی عالی برای تقویت روحیه در تیم است.

اگر تیم شما نرم‌افزار آماده نمایشی در پایان اسپرینت نداشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شما بیش از تواناییان، تسک کاری داشتید و یا اینکه اهدافتان در اواسط اسپرینت تغییر کرده است. بازخورد و بینش بازیکنان کلیدی هستند که یک تیم چابک را به جلو هدایت میکند. جلسات بررسی اسپرینت جایی برای تطبیق محصول شما با نیازهای کاربران نهایی به همراه دریافت بازخورد از ذینفعان است. این باعث می شود که بررسی اسپرینت به یک جلسه مهم در فرآیند اسکرام تبدیل شود و تضمین می کند که روند شما چابک می ماند.

در انتها، تصاویری از جلسه بازبینی اسپرینت تیم وب (فرانت) سامیان سافت آمده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *