کنترل مرچندایز کالا
خانه > کنترل مرچندایز کالا
اهمیت مرچندایزینگ در سازمانهای فروش
مرچندایزینگ یا بازارپردازی صرفاً چیدمان مرتب کالا در شلفها و قفسهها نیست، بلکه نحو چیدمان و نمایش محصولات به شکلی است که مشتریان را به سمت برداشتن کالا سوق دهد. هر سازمان یا برند، روش مرچندایز محصولات خود را دارد و حتی در برندهای مطرح این امر به امضاء سازمان تبدیل میشود و عملاً در همه مراکز فروش به یک شکل خواهد بود و به این صورت جایگاه مناسبی از برند و محصولات در ذهن مشتریان ایجاد میشود.
در بسیاری از موارد فرآیند مرچندایز کالا توسط شرکتها و آژانسهای تبلبغاتی انجام میشود. اما سازمانها و برندهای مطرح، خود این فرآیند را به عهده میگیرند و مرچندایزرهای برند به طور منظم، کیفیت چیدمان و جلوه بصری نمایش محصولات را کنترل خواهند کرد.
مرچندایزینگ و چیدمان کالا، ارائه و تبلیغ کالاهایی است که برای فروش هم به صورت عمده و هم خرده فروشی در دسترس هستند.
این عملیات شامل استراتژیهای بازاریابی، طراحی نمایشگرها و تابلوهای تبلیغاتی و قیمت گذاری رقابتی به وسیله در نظر گرفتن آفر و تخفیف میشود.
مرچندایزینگ برای خرده فروشانی که به دنبال پرورش برند خود، بهبود تجربه مشتریان، رقابت با دیگران در این بخش و در نهایت افزایش فروش هستند، بسیار با اهمیت است.
برخی از صاحبان کسبوکارهای کوچک، مرچندایزرهای حرفهای بصری را استخدام میکنند تا بیایند و تابلوها، نمایشگرها و قفسههای محصولاتشان را اصلاح کنند و بررسی کنند که آیا هزینههایی که بابت آنها میشود ارزشش را دارد یا نه. اما مرچندایزینگ و چیدمان کالاها، چیزی فراتر از جابجایی محصولات و مدیریت فضا است.
استراتژیهای مرچندایزینگ و بازارپردازی
برخی از محبوبترین راهها برای ترغیب خریداران به خرید کالاها عبارتند از:
- استفاده درست از نمایشگرهای داخل فروشگاه
- چیدمان محصولات مرتبط با هم در قفسههای نزدیک به هم
- استفاده درست از تابلوهای قفسهها
- فراهم کردن امکان استفاده از اشانتیونها و تسترهای محصولات
- قفسههای کامل و منظم کالا
- استفاده از آیتمهای تبلیغاتی که توجه خریداران را جلب میکنند
مزایای مرچندایزینگ
مرچندایزینگ و چیدمان کالای درست نتایج زیر را به دنبال دارد:
- فروش بالاتر
- گردش موجودی سریعتر
- خریدارانی که زمان بیشتری را در فروشگاه می گذرانند
- مشتریان راضیتر
- افزایش وفاداری مشتری
- افزایش شناخت مشتریان نسبت به برند
مدیریت فرآیندهای مرچندایز با نرم افزار iOrder
رهگیری لحظهای
کنترل موقعیت مرچندایزرها و حضور در محل فروشگاه
فرمهای دیجیتال
ساخت انواع فرم کنترل کیفیت و گزارش کار
ارسال عکس
امکان ارسال عکس برای سوپروایزر و دریافت تأییدیه چیدمان
پلن ویزیت
ایجاد پلن روزانه/ هفتگی/ ماهانه برای بازارپردازها
گزارشات
گزارش متنوع از فعالیت های مرچندایزرها
مدیریت موجودی
کنترل موجودی قفسه ها و سفارش کالاهای در حال اتمام
مقالات مرتبط
مرچندایزر کیست؟
مرچندایزر یا بازارپرداز عضوی از نیروهای فروش و یا واحد مارکتینگ سازمان یا برند است که فضای فروشگاه را به
مرچندایزینگ چیست؟
مرچندایزینگ یا بازارپردازی، مجموعه فرآیندهایی در محل فروشگاه برای ترغیب بیشتر مشتریان به خرید است. این فرآیندها میتوانند در قالب