کنترل مرچندایز کالا

اهمیت مرچندایزینگ در سازمان‌های فروش

مرچندایزینگ یا بازارپردازی صرفاً چیدمان مرتب کالا در شلف‌ها و قفسه‌ها نیست، بلکه نحو چیدمان و نمایش محصولات به شکلی است که مشتریان را به سمت برداشتن کالا سوق دهد. هر سازمان یا برند، روش مرچندایز محصولات خود را دارد و حتی در برندهای مطرح این امر به امضاء سازمان تبدیل می‌شود و عملاً در همه مراکز فروش به یک شکل خواهد بود و به این صورت جایگاه مناسبی از برند و محصولات در ذهن مشتریان ایجاد می‌شود.

در بسیاری از موارد فرآیند مرچندایز کالا توسط شرکت‌ها و آژانس‌های تبلبغاتی انجام می‌شود. اما سازمان‌ها و برندهای مطرح، خود این فرآیند را به عهده می‌گیرند و مرچندایزرهای برند به طور منظم، کیفیت چیدمان و جلوه بصری نمایش محصولات را کنترل خواهند کرد.

مرچندایزینگ و چیدمان کالا، ارائه و تبلیغ کالاهایی است که برای فروش هم به صورت عمده و هم خرده فروشی در دسترس هستند.

این عملیات شامل استراتژی‌های بازاریابی، طراحی نمایشگرها و تابلوهای تبلیغاتی و قیمت گذاری رقابتی به وسیله در نظر گرفتن آفر و تخفیف می‌شود.

مرچندایزینگ برای خرده فروشانی که به دنبال پرورش برند خود، بهبود تجربه مشتریان، رقابت با دیگران در این بخش و در نهایت افزایش فروش هستند، بسیار با اهمیت است.

برخی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، مرچندایزرهای حرفه‌ای بصری را استخدام می‌کنند تا بیایند و تابلوها، نمایشگرها و قفسه‌های محصولاتشان را اصلاح کنند و بررسی کنند که آیا هزینه‌هایی که بابت آن‌ها می‌شود ارزشش را دارد یا نه. اما مرچندایزینگ و چیدمان کالاها، چیزی فراتر از جابجایی محصولات و مدیریت فضا است.

استراتژی‌های مرچندایزینگ و بازارپردازی

برخی از محبوب‌ترین راه‌ها برای ترغیب خریداران به خرید کالاها عبارتند از:

  1. استفاده درست از نمایشگرهای داخل فروشگاه
  2. چیدمان محصولات مرتبط با هم در قفسه‌های نزدیک به هم
  3. استفاده درست از تابلوهای قفسه‌ها
  4. فراهم کردن امکان استفاده از اشانتیون‌ها و تسترهای محصولات
  5. قفسه‌های کامل و منظم کالا
  6. استفاده از آیتم‌های تبلیغاتی که توجه خریداران را جلب می‌کنند
استراتژی‌های مرچندایزینگ
مزایای مرچندایزینگ

مزایای مرچندایزینگ

مرچندایزینگ و چیدمان کالای درست نتایج زیر را به دنبال دارد:

  1. فروش بالاتر
  2. گردش موجودی سریعتر
  3. خریدارانی که زمان بیشتری را در فروشگاه می گذرانند
  4. مشتریان راضی‌تر
  5. افزایش وفاداری مشتری
  6. افزایش شناخت مشتریان نسبت به برند

مدیریت فرآیندهای مرچندایز با نرم افزار iOrder

Increasing-rial-sale-volume

رهگیری لحظه‌ای

کنترل موقعیت مرچندایزرها و حضور در محل فروشگاه

increase-marketer-performance

فرم‌های دیجیتال

ساخت انواع فرم کنترل کیفیت و گزارش کار

Increase-volume-sales

ارسال عکس

امکان ارسال عکس برای سوپروایزر و دریافت تأییدیه چیدمان

increase-productivity-sales-factors

پلن ویزیت

ایجاد پلن روزانه/ هفتگی/ ماهانه برای بازارپردازها

Increasing-sales-agents-productivity

گزارشات

گزارش متنوع از فعالیت های مرچندایزرها

reduce-order-to-receipt-time

مدیریت موجودی

کنترل موجودی قفسه ها و سفارش کالاهای در حال اتمام

مقالات مرتبط