اهمیت مرچندایزینگ در سازمان های فروش

مرچندایزینگ صرفاً چیدمان مرتب کالا در شلف‌ها و قفسه‌ها نیست، بلکه نحو چیدمان و نمایش محصولات به شکلی است که مشتریان را به سمت برداشتن کالا سوق دهد. هر سازمان یا برند، روش مرچندایز محصولات خود را دارد و حتی در برندهای مطرح این امر به امضاء سازمان تبدیل می‌شود و عملاً در همه مراکز فروش به یک شکل خواهد بود و به این صورت جایگاه مناسبی از برند و محصولات در ذهن مشتریان ایجاد می‌شود.

در بسیاری از موارد فرآیند مرچندایز کالا توسط شرکت‌ها و آژانس‌های تبلبغاتی انجام می‌شود. اما سازمان‌ها و برندهای مطرح، خود این فرآیند را به عهده می‌گیرند و مرچندایزرهای برند به طور منظم، کیفیت چیدمان و جلوه بصری نمایش محصولات را کنترل خواهند کرد.

مرچندایزینگ و چیدمان کالا، ارائه و تبلیغ کالاهایی است که برای فروش هم به صورت عمده و هم خرده فروشی در دسترس هستند.
این عملیات شامل استراتژی های بازاریابی، طراحی نمایشگرها و تابلوهای تبلیغاتی و قیمت گذاری رقابتی به وسیله در نظر گرفتن آفر و تخفیف می شود.
مرچندایزینگ برای خرده فروشانی که به دنبال پرورش برند خود، بهبود تجربه مشتریان، رقابت با دیگران در این بخش و در نهایت افزایش فروش هستند، بسیار با اهمیت است.

برخی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، مرچندایزرهای حرفه‌ای بصری را استخدام می‌کنند تا بیایند و تابلوها، نمایشگرها و قفسه های محصولاتشان را اصلاح کنند و بررسی کنند که آیا هزینه‌هایی که بابت آنها می شود ارزشش را دارد یا نه. اما مرچندایزینگ و چیدمان کالاها، چیزی فراتر از جابجایی محصولات و مدیریت فضا است.

استراتژی‌های مرچندایزینگ

برخی از محبوب‌ترین راه‌ها برای ترغیب خریداران به خرید کالاها عبارتند از:

  • استفاده درست از نمایشگرهای داخل فروشگاه
  • چیدمان محصولات مرتبط با هم در قفسه‌های نزدیک به هم
  • استفاده درست از تابلوهای قفسه‌ها
  • فراهم کردن امکان استفاده از اشانتیون‌ها و تسترهای محصولات
  • قفسه‌های کامل و منظم کالا
  • استفاده از آیتم‌های تبلیغاتی که توجه خریداران را جلب می‌کنند

مزایای مرچندایزینگ

مرچندایزینگ و چیدمان کالای درست نتایج زیر را به دنبال دارد:

  • فروش بالاتر
  • گردش موجودی سریعتر
  • خریدارانی که زمان بیشتری را در فروشگاه می گذرانند
  • مشتریان راضی‌تر
  • افزایش وفاداری مشتری
 
۱۴ مهر ۱۳۹۹

مرچندایزر کیست؟

مرچندایزر یا مسئول چیدمان عضوی از نیروهای فروش و یا واحد مارکتینگ سازمان یا برند است که فضای فروشگاه را […]
۱۳ مهر ۱۳۹۹

مرچندایزینگ چیست؟

مرچندایزینگ یا بازارپردازی، مجموعه فرآیندهایی در محل فروشگاه برای ترغیب بیشتر مشتریان به خرید است. این فرآیندها می‌توانند در قالب […]
 
 

مدیریت فرآیندهای مرچندایز با نرم افزار iOrder

علاوه بر اجرای هنری و زیبایی شناختی فرآیندهای مرچندایزینگ، کنترل نیروهای مرچندایزر و اجرای صحیح فرآیند خصوصاً برای معرفی محصولات جدید، جشنواره های فروش ویژه فصلی، مناسبتی و… اهمیت بالایی دارد. با نرم افزار iOrder می توانید بر نیروهای سازمان و اجرای فرآیند مرچندایزینگ کنترل کامل داشته باشید، تمامی مراحل انجام کار را رصد و تایید نمایید و گزارشات متنوعی از کل عملیات دریافت نمایید