مذاکره در لغت، انجام گفتگو درباره کاری یا امری معنی شده است. در کل مذاکره و متقاعد سازی به این معنی است که:
هر زمان احساس کردید خواسته و یا نیازی دارید، بتوانید با افرادی که میتوانند به شما کمک کنند، صحبت کنید.
ابتدا به این باور برسید که همه چیز قابل مذاکره است. سپس اصول و تکنیک های آن را در انجام مذاکرات به کار ببرید.
مذاکره دارای سه مدل متفاوت است:
- مذاکره با خودمان یا همان گفتگوی درونی: بیشترین زمان را صرف این مدل از مذاکره میکنیم که اتفاقا در اغلب این مذاکره ها می بازیم. دقت داشته باشید اکثر گفت و گوهای درونی ما منفی است و مذاکرات درونی مثبت با تمرین و یادگیری حاصل میشوند.
- مذاکره بین فردی: در این نوع مذاکره شناخت شخصیت آدم ها بسیار مهم است و همین شناخت مقدمهای خواهد بود بر شکل گیری اعتماد اولیه.
- مذاکره گروهی یا تیمی: در این نوع مذاکره، مؤثرترین عامل رفتارهای تیمی است.
دقت داشته باشید که در مذاکره و متقاعد سازی هیچ قانون مطلقی وجود ندارد و تمام قوانین این حوزه، در مرتبه دو قرار میگیرند. به این معنی که رعایت آنها منافع بیشتری را در مقایسه با ضررهای احتمالی ایجاد می کند.
رشد و موفقیت هر تیمی در گرو رشد تک تک اعضای آن تیم است و یکی از اصلی ترین راهکارهای رشد و موفقیت هر سازمانی داشتن برنامههای آموزشی متعدد برای نیروهاست.
در سامیان سافت هم به این مسئله مهم توجه شده و علاوه بر تهیه دورههای آموزشی پیشنهاد شده توسط تیمها، برگزاری کلاسهای آموزشی هم در تقویم آموزشی سازمان تعریف شده است.
[idea]پیشنهاد میکنیم گزارش کلاس اصول حل مسئله را هم از دست ندهید.[/idea]
در همین راستا، ۲۸ مهر ۱۴۰۰ اولین جلسه آموزشی اصول و فنون مذاکره و متقاعد سازی و ۲۴ آذر، جلسه دوم این دوره برگزار شد. این دوره آموزشی دارای سه جلسه بوده که تاریخ برگزاری جلسه سوم آن هنوز مشخص نیست.