مرچندایزینگ یا بازارپردازی، مجموعه فرآیندهایی در محل فروشگاه برای ترغیب بیشتر مشتریان به خرید است. این فرآیندها میتوانند در قالب چیدمان کالا، کانترهای فروش محصولات، بنرهای تبلیغاتی، گیمیفیکیشنهای ساده و دهها روش دیگر باشند. عمدتاً این فرآیندها با هزینههای اندک انجام میشوند و در صورت اجرا درست و استفاده از فرصتها به افزایش فروش کمک شایانی خواهد کرد.
به طور کلی مرچندایزینگ نمایش محصولات در زمان مناسب، مکان مناسب، تعداد و شرایط مناسب است.
فرآیند مرچندایزینگ
در بیشتر موارد مرچندایزینگ توسط شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی انجام میشود اما در مواردی سازمانها و برندهای بزرگ نیز این فرآیند را به واحدی در سازمان خود تبدیل کردند و مرچندایزرهای برند، عهده دار اجرا و کنترل کیفیت فرآیند خواهد بود.
مرچندایزر کیست؟
تأثیرات مرچندایزینگ
اصلیترین دلیل انجام فرآیند مرچندایز جلب توجه مشتری است.
اینها عواملی هستند که بیشترین تاثیر را در ترغیب مشتریان به خرید محصولات دارند:
- چیدمان مرتب محصولات و به تفکیک کالاها
- نمایش کالا به گونه ای که نام تجاری و نوع کالا به آسانی توسط مشتری قابل رویت باشد
- محل قرارگرفتن قفسه محصولات
- علائم و راهنماها برای پیدا کردن محل قفسههای کالا
- دسترسی آسان مشتری به محصولات در قفسهها
- رنگبندی و نورپردازی مناسب و جذاب محیط معرفی محصولات
- استفاده از طرحها و تمهای مناسبتی (نوروز، شب یلدا و…)
- بنرهای تبلیغاتی که توضیحات تکمیلی در محصولات را به مشتری نشان میدهند.
- مرتبط بودن کالا، جور بودن و حضور همه انواع یک محصول از نظر اندازه، طعم، وزن، رنگ، ابعاد و … در قفسههای فروشگاه
- پاکیزه بودن فروشگاه، قفسهها و محیط عرضه
- حضور نیروهای فروشی که یونیفرم شرکت ارائه دهنده محصولات را به تن دارند
- بسیاری موارد دیگر بر تصمیم خرید مشتری اثر مثبت میگذارد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد مرچندایزینگ و مدیریت و کنترل فرآیندهای آن مقاله کنترل مرچندایز کالا را مطالعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۸۷۹۷۶۴ تماس حاصل فرمایید.