مرچندایزر کیست؟

مرچندایزر یا بازارپرداز عضوی از نیروهای فروش و یا واحد مارکتینگ سازمان یا برند است که فضای فروشگاه را به گونه‌ای سازمان‌دهی می‌کند که از برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی فروشگاهی پشتیبانی شود. مرچندایزر متخصص برنامه‌ریزی چیدمان اجناس در فروشگاه است که به او نیروی چیدمان هم می‌گویند.

نیروی چیدمان یا مرچندایزر در واقع مسئول هر اتفاقی است که برای یک محصول، از لحظه تحویل آن به فروشگاه تا لحظه‌ای که خریدار آن را از قفسه تحویل می‌گیرد، می‌افتد.

این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تأمین کسری موجودی، سازماندهی قفسه‌ها، تنظیم نمایشگرها، تنظیم قیمت و علائم تبلیغاتی.

مرچندایزرها در حقیقت متخصصانی هستند که بنا به درخواست تأمین‌کنندگان و یا مدیریت فروشگاه در محیط‌های فروشگاهی حضور می‌یابند و تلاش می‌کنند تا استراتژی‌های فروش و برندسازی را در فروشگاه‌ها اجرا نمایند. مرچندایزر متخصصی است که با همکاری تیم فروش فروشگاه برای عرضه هرچه بهتر محصول تلاش می‌کند. علاوه بر ابتکار عمل، تسلط بر فنون فروش و مذاکره، مهارت در چیدمان اجناس و جلوه پردازی آن‌ها، این فرد می‌بایست فهم دقیقی نسبت به فرآیند خرید، فروش، حمل‌ونقل و انبارداری کالاها داشته باشد. همچنین وظایف دیگری مانند جلب توجه خریداران بالقوه، خوش آمد گویی و اطلاع‌رسانی به آن‌ها و تهیه گزارش فروش نیز بر عهده دارند.

درباره اهمیت مرچندایزینگ در سازمان‌های فروش بخوانید.

یک مرچندایزر با بازبینی آرایش سطح فروش، محصولات را در موقعیتی قابل رؤیت و آشکار قرار می‌دهد. همچنین جو روانی حاکم بر فروشگاه را مدیریت کرده و طرح چیدمان و نمایش اجناس در قفسه‌های فروشگاه را تدوین می‌کند. از جمله مهم‌ترین وظایف مرچندایزرها، مشارکت در تدوین استراتژی فروش اجناس در فروشگاه و برنامه‌ریزی حجم خرید مشتریان می‌باشد. مرچندایزرها اهدافی را که مدیران سطح بالاتر تدوین کرده‌اند به دستورالعمل و رویه‌هایی تبدیل می‌کنند تا دستیاران فروش بتوانند آن‌ها را در سطح فروش عملیاتی کنند.

نتیجه بازارپردازی و برنامه‌ریزی نیروی چیدمان باعث می‌شود تا فروش خاموش تحقق یابد. فروشی که نیاز زیادی به فروشنده نداشته و خریدار بدون دخالت نیروی انسانی مجاب به خرید می‌شود، در حقیقت خود کالا می‌تواند باعث فروشش گردد.

وظایف مسئول چیدمان و بازارپرداز

در اینجا فقط مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که یک مرچندایزر ممکن است با آن روبرو شود آورده شده است:

  • همکاری با تامین کنندگان، تولید کنندگان و فروشگاه‌ها برای اطمینان از اجرای صحیح برنامه‌ها
  • ایجاد و سازماندهی تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی
  • مدیریت مواد آموزشی برای آموزش کارکنان
  • مدیریت طرح‌های چیدمان فروشگاه و اطمینان از موجود بودن محصولات
  • جمع آوری اطلاعات در مورد روند بازار و واکنش مشتریان به محصولات
  • تجزیه و تحلیل ارقام فروش، گزارش رشد، گسترش و تغییر در بازارها
  • ازجمله مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای یک مرچندایزر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • داشتن روحیه و رویکرد کسب و کار
  • خودانگیزگی در کار
  • همکاری و هماهنگی با سایر کارکنان
  • آگاهی و تسلط بر مهارت‌های فروش حرفه‌ای و بازارپردازی
  • مهارت‌های آماری و محاسباتی
  • مهارت استفاده از تکنولوژی‌های اطلاعاتی و رایانه‌‎‎ای
  • توانایی تفسیر داده‌های فروش و اتخاذ تصمیم بر اساس آن‌ها
  • خوش ذوق بودن و آشنایی با سبک‌های هنری

درباره وظیفه مرچندایزر یا همان مرچندایزنیگ بیشتر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 9 =

مقالات بیشتر

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: