اهمال کاری و غلبه بر آن با قانون 5 دقیقه

اهمال کاری و غلبه بر آن با قانون 5 دقیقه

اهمال کاری و قانون 5 دقیقه

چند وقتیست ویدئویی با موضوع اهمال کاری و غلبه بر آن با قانون 5 دقیقه در شبکه‌های مختلف اجتماعی وایرال شده است که محتوای مفید و در عین حال جالبی داشت اما چون کمی طولانی بود ترجیح دادم خلاصه‌اش را در این پست با شما به اشتراک بگذارم.

به تعویق انداختن کارها، ساده ترین تعریف از اهمال کاری است.

جالب است بدانید در تحقیقاتی که انجام شده، مشخص شده است اهمال کاری هیچ ارتباطی به نوع کاری که انجام می‌دهیم ندارد. در واقع اهمال کاری، راهی برای رهایی از استرس است.

فرض کنیم در زندگی شخصی دچار مشکلی هستیم. مثلا مقدار زیادی از پس اندازمان را در جای اشتباه سرمایه‌گذاری کردیم و یا یکی از عزیزانمان درگیر بیماریست و سلامتی‌اش به خطر افتاده است و این مسئله باعث شده دچار استرس زیادی شویم. با این حجم از استرس و نگرانی وارد محیط کار شده و با حجم کاری نسبتا زیادی روبرو می‌شویم. در چنین شرایطی فشار استرس اجازه نخواهد داد دست به کار شده و وظایف روزانه‌مان را انجام دهیم و به جای آن ممکن است به سراغ وب گردی بدون هدف برویم، یا شروع به خواندن چت‌های قدیمی کنیم و یا حتی بدون دلیل عکس‌های گالری تلفن همراه را بالا و پایین کنیم.

بعد از گذشت مدتی متوجه می‌شویم یک ساعت گذشته و هیچ کار مفیدی انجام نشده است. محتمل ترین کار ممکن در چنین شرایطی سرزنش کردن خودمان است اما واقعا برای رهایی از این وضعیت باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر دنبال راه حلی برای اولویت بندی تسک‌ها و وظایف روزانه هستی، مطالعه مقاله ماتریس آیزنهاور را پیشنهاد می‌کنم.

 

اول از همه باید بدانیم که اهمال کاری یک عادت است و افرادی که دچار این وضعیت هستند در واقع اهمال کار نیستند و فقط به این کار عادت کردند. اهمال کاری هم مثل هر عادت دیگری، سه بخش اصلی دارد؛

1- محرک: که در مورد اهمال کاری این محرک همیشه استرس است.

2- الگوی تکرار شونده: که در این مثال، این الگو تعلل در انجام کار است.

3- پاداش: که اینجا پاداش، کم شدن از میزان استرس می‌باشد.

حالا برای ترک عادت اهمال کاری چه راهکاری پیشنهاد می‌شود؟

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که طبق عادت، انجام کارها را به تعویق انداختید، کافیست این چند کار را انجام دهید:

1- اول از همه باید اقرار کنید که استرس دارید. این کار باعث می شود ذهنتان روشن شود و دنبال راه‌حلی برای حل مسئله باشد.

2- از 1 تا 5 بشمارید. این شمارش باعث توقف عادتی که در ذهنمان ریشه کرده شده و هم چنین باعث بیداری بخش کورتکس مغز که وظیفه مدیریت قدرت خود کنترلی را بر عهده دارد، می‌گردد.

3- فقط و فقط به مدت 5 دقیقه مشغول به کار شوید.

همین . . . این تکنیک به قانون 5 دقیقه معروف است. پس باید برای اهمال کاری و غلبه بر آن با قانون 5 دقیقه سه مرحله کوتاه بالا را انجام دهیم.

البته شاید با خودتان بگویید که 5 دقیقه کار مفید، عملا فایده‌ای ندارد اما جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات ثابت شده است که اگر بتوانید 5 دقیقه مشغول به انجام کار باشید، هشتاد درصد این احتمال وجود دارد که همچنان به کار کردن ادامه دهید.

آیا شما هم درگیر این عادت هستید؟ چه راه حلی برای جلوگیری از اهمال کاری می‌شناسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *