ویژگی های تیم های موفق کاری

ویژگی های تیم های موفق کاری

ویژگی های تیم های موفق

برای آشنایی با ویژگی های تیم های موفق، اول باید اهمیت کار گروهی را درک کنیم.

کار گروهی به معنی کار کردن دو یا چند نفر با هم به منظور دست یافتن به هدفی مشخص و بر مبنای مهارت های آنان است. کار کردن در شرایط گروهی باعث می شود که اعضا مسئولیت پذیرتر باشند و این امر به افزایش سطح انگیزه آنها کمک شایانی می کند. این اثر حتی در میان اعضای تیم های مجازی هم دیده می شود.

انجام کار تیمی درست در یک سازمان جدی ترین مزیت آن سازمان نسبت به رقبا در سال های آینده است. طبق تحقیقات مشخص شده که کسب و کارهایی که تیم سازی و کار گروهی بهتری در شرکت خود داشتند، پیشرفت سریع تر و بیش تری نسبت به دیگر شرکت ها دارند.

به عنوان مثال شرکت اپل در سال 2015 متوجه شد که شرکت های رقیب به شدت بر روی بهبود عملکرد دوربین های تولیداتشان سرمایه گذاری کرده اند. برای همین یک تیم 500 نفره از متخصصین را دور هم جمع کرد تا بتواند عملکرد دوربین هایش را بهبود دهد تا در رقابت بین عملکرد دوربین های تلفن های همراه مثل همیشه پیشتاز باشد.

همکاری تیمی

بسیاری از شرکت ها موفقیت خود را به پویایی و عملکرد تیم‌هایشان نسبت می‌دهند. از طرف دیگر، کار گروهی ناکارآمد اغلب به معنی بهره وری ضعیف است که نتیجه را کاهش می دهد.

برخی از مدیران به اشتباه بر این باورند که تنها کاری که باید برای ایجاد یک تیم کارآمد انجام دهند، گرد هم آوردن افراد شایسته و با عملکرد بالا است. با این حال، مطالعه 5 ساله گوگل در مورد اسرار موفقیت تیم های مؤثر نشان می دهد که موفقیت تیم ها کمتر وابسته به اینکه چه کسی در تیم است بوده و بیشتر مرتبط با نحوه کار اعضای تیم با یکدیگر است. اگر کار تیمی طبق اصول و به درستی انجام شود، نه تنها سازمان دیگر به برخی از کارمندان احتیاجی ندارد و می تواند با کم کردن اعضا هزینه های سازمان را کاهش دهد، بلکه بهره وری بیشتری نیز افزایش می یابد.

شش مورد زیر ویژگی های اصلی تیم های موفق است:

  1. اهداف و برنامه های روشنی دارند.

تیم‌های موفق قبل از اینکه کامل کار خود را آغاز کنند، ابتدا اهداف مشترکی را با میزان مشخصی از موفقیت، تعیین می‌کنند. این کار نحوه ارزیابی آنها را مشخص می کند – یعنی اعضای تیم بر اساس میزان تحقق اهداف ارزیابی می شوند و نهبر اساس تعداد ساعات کاری که ارائه می دهند.

پس از آن، تیم های موثر راه های چگونگی دستیابی به اهداف خود را مشخص می کنند و جزئیات مشارکت هر فرد و مهلت تحویل کار را شرح می دهند. این کار به هر یک از اعضا اجازه می دهد تا نه تنها نقش خود بلکه نقش دیگر اعضای تیم را نیز درک کنند. سپس برنامه‌ها به‌طور مرتب در طول جلسات به‌روزرسانی وضعیت بررسی می‌شوند تا ببینند آیا تیم در مسیر درستی قرار دارد یا برای دستیابی به اهداف، برنامه های جدید لازم است.

  1. رهبری قوی دارند.

یک تیم موفق معمولا توسط فردی هدایت می شود که مورد اعتماد و احترام اعضایش است. چنین رهبرانی با ارائه راهنمایی و تشویق به متمرکز شدن روی کارها، اعضا را در جهت تحقق اهداف هم دل می کنند. آنها حتی در چالش ها هم تیم را تشویق می کنند و برای حفظ روحیه تیم، به اعضای تیم انگیزه می دهند. بهترین رهبران حتی به اعضای تیم کمک می کنند تا به اهداف فردی خود دست یابند و پتانسیل خود را درک کنند.

  1. اعضا وظایف خود را انجام می دهند و به یکدیگر نیز کمک می کنند.

از آنجایی که اعضا عمیقاً به موفقیت تیم متعهد هستند، به دیگران اطمینان می دهند که با انجام به موقع وظایف خود به نحو احسن، برنامه مشخص شده تیم را انجام می دهند و اعتماد دارند که هم تیمی هایشان نیز همین کار را انجام خواهند داد. با این حال، اگر یک نفر در انجام وظایف خود با مشکلاتی مواجه شود، اعضا با کمال میل کمک می کنند.

  1. اعضا به راحتی نظرات خود را بیان می کنند.

در یک تیم موفق، اعضا احساس می کنند که ایده ها و نظرات آنها اهمیت دارد، بنابراین از بیان افکار و نظرات خود نمی ترسند، حتی اگر این نظرات با آنچه ارائه شده در تضاد باشد. در واقع، از نظرات مختلف استقبال می شود و به عنوان فرصتی برای برانگیختن خلاقیت و ایجاد ایده های تازه در نظر گرفته می شوند.

در عین حال، اعضا به حرف های دیگران گوش می دهند زیرا به توانایی، شخصیت و درستی هم تیمی های خود اطمینان دارند. این فرهنگ اعتماد، به اعضا اجازه می دهد تا دانش خود را به اشتراک بگذارند، بر اساس ایده های یکدیگر همکاری کنند و آزمایش کنند.

  1. اعضا تعارضات را به طور سازنده حل می کنند.

وجود اختلاف در یک تیم اجتناب ناپذیر است. با این حال، در یک تیم موثر، اعضا سعی می کنند با انجام موارد زیر، مسائل خود را به شیوه ای سازنده حل کنند:

ـ صحبت و گفت و گو با آرامش و با لحنی غیر تهدیدآمیز

ـ اجازه صحبت به طرف مقابل و قطع نکردن کلام

ـ تمرین گوش دادن فعال

ـتمرکز بر حقایق به جای حمله به شخصیت فرد

ـ احترام گذاشتن به نظرات یکدیگر

  1. اعضا احساس می کنند که مستقیماً در موفقیت شرکت نقش دارند.

وقتی چندین تیم در یک شرکت وجود دارد، هر تیم ممکن است آنقدر روی اهداف خود متمرکز شود که تصویر بزرگتر – اهداف کلی شرکت – را از دست بدهد. اما اعضای یک تیم موفق احساس می کنند که کار آنها مهم است و تیم آنها به طور مستقیم به موفقیت کلی شرکت کمک می کند.

در این مقاله سعی کردیم چند ویژگی مهم از ویژگی های یک تیم موفق را با شما به اشتراک بگذاریم. باید بدانیم که رسیدن به موفقیت در هر سازمان و شرکتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این وجود نباید نقش یک مدیر با تجربه و کارآمد را در رسیدن به موفقیت نادیده گرفت. مدیری که در هر شرایطی تمام تلاشش را می کند تا تیم در راستای اهداف فردی اعضا و اهداف سازمانی هم دل و هم سو فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *