کتاب بیرون از اداره کتابی است که شما را وادار می کند که به مدل شغلی خود فکر کنید. این بازنگری، راه اصلی رسیدن به رضایت در زندگی شخصی و شغلی است.
این کتاب تمام کارمندان، دورکاران و حتی کارفرمایان را تشویق میکند که با نگاه به آینده، بازنگری در سبک شغلی خود داشته باشند و چشمانداز وسیعی برای کسب و کار خود داشته باشند.
نویسندگان این کتاب با داشتن تجربهای کامل از دورکاری، این مدل شغلی و تأثیر همهگیری کرونا و دوران پساکرونا را بر رواج دورکاری بررسی میکنند. حتی آن ها برای رسیدن به کامل ترین نتیجه، با کارمندان و مدیران مختلف از سراسر جهان مصاحبه کردند.
کار از خانه، انقلابی در فرهنگ شغلی
همه کسانی که شاغل هستند زمانی تصمیم گرفته اند که برای همیشه با شغلشان خداحافظی کنند و برخی دیگر حتی از کارشان خداحافظی کردهاند.
مسائل زیادی مثل شلوغی فضای کاری، سرد و خشک بودن جو، رفت و آمد زیاد و … حفظ تمرکز را برای کارمندان سخت میکند. اگر فرد تحت یک ضربالعجل کاری باشد، این موارد نمود بیشتری پیدا میکنند. در چنین موقعیتی تقریباً هر حرکتی در محیط اداره، فرد را عصبی میکند. مسئله رفت و آمد به محل کار و شروع کار رأس یک ساعت مشخص هم ممکن است باعث اضطراب فرد شود. مجموع تمام این موارد باعث میشود گاهی افراد به بن بستهای شغلی برسند. علاوه بر اینها آمار افسردگی شغلی و عدم سلامت روان کاری در ادارات و محیطهای شغلی بسیار بالا است.
دورکاری و اینکه شما بدون ترک خانه و تنها به کمک لپتاپ همه کارها را انجام دهید روشی ایده آل است. شاید تا قبل از سال ۲۰۲۰ یا حتی ۲۰۱۹ کسی چندان شکل دورکاری را قبول نداشت، اما شیوع ویروس کووید ۱۹ همهچیز را تغییر داد. زمانی که کرونا یک بیماری همه گیر جهانی شده بود، باعث شد ادارات به تعطیلی کشیده شوند و تمامی افراد در قرنطینه های خانگی باشند.
ایده دورکاری در ابتدا بسیار جالب به نظر می رسید، اما کم کم کسانی که عادت به این سبک شغلی نداشتند دچار مشکلات و چالش هایی شدند. مسائلی مثل دوری از اهمال کاری و تنبلی، پایبندی به کارها، در دسترس نبودن دیگر همکاران و … در این شکل از کار، تبدیل به یک معضل شد. البته که با رواج بیشتر دورکاری، کارمندان به مرور زمان با چالشهای آن کنار آمده و این سبک کاری کمکم راه خود را به خانهها و فضای خانواده پیدا کرد.
انعطافپذیری شغلی
برای برخی از افراد دورکاری میتواند کلید رهایی از استرسهای شغلی باشد. اما این رهایی زمانی به دست می آید که قوانین این مدل کاری را رعایت کنید. این سبک کاری جدا از محسناتی که دارد با چالشهای متعددی همراه است که برای برای حل این موارد، صرف نظر از شغلی که دارید، باید مهارت انعطاف پذیری را در خود تقویت کنید. کارمندانی که این توانایی را دارند در صدر محبوب ترین افراد برای استخدام هستند.
اینکه بتوانید با چالشهای جدید شغلی کنار بیایید، خود را با شرایط جدید تطبیق دهید، تنها بخشی از انعطافپذیری شغلی است. درواقع، انعطافپذیری شغلی هم شامل تواناییهای کارمند میشود و هم کارفرما.
اکثر کارمندان دورکار هزینه کمتری نسبت به کارمندان حضوری دارند. آنها نیازی به تخصیص فضا، تأمین وسایل مورد نیاز و مزایای جانبی ندارند و از همهجای دنیا میتوانند کار کنند. اما واقعیت این است که انعطافپذیری شغلی زمانی به نفع کارمند است که بداند چطور از این امتیاز استفاده کند. در غیر این صورت، فرد مجبور میشود ساعتهای طولانی کار کند و دورکاری به جای یک رؤیای شیرین، تبدیل به زندانی جدید بدون وقت آزاد برای او خواهد شد.
فشاری که کارفرمایان به کارمندان خود برای انعطافپذیری وارد میکنند تنها به یک دلیل است: «آنها نیروی کافی ندارند.» این فشار نهتنها باعث استرس بیشتر برای کارمندان میشود، بلکه با به خطر افتادن سلامت روان شغلی آنها، کاهش بهرهوری و عملکرد را به دنبال دارد.
اگر کارفرما هستید برای رسیدن به انعطافپذیری شغلی نیاز به نیروهای جدید دارید و اگر کارمند هستید میتوانید با افزایش آگاهی خود، این توانایی را تقویت کنید.
کارمندان جدید انعطافپذیر تأثیر خیلی خوبی بر بهبود و سودآوری بیشتر سازمان دارند. این نیروها میتوانند بار سنگینی را از روی دوش دیگر کارمندان بردارند و با تواناییای که دارند خیلی راحتتر با سایرین کنار بیایند.
نقش دورکاری در مشخص شدن اولویتهای زندگی
کار کردن از خانه با مسائل و مشکلاتی همراه است اما زمانی که بتوانید به برنامه خود برای دورکاری برسید متوجه خواهید شد که این مدل کاری چقدر به توازن بین زندگی و شغلتان کمک میکند و به شما نشان میدهد چه چیزهایی اولویتتان هستند.
دورکاری به شما کمک میکند بینهایت باشید؛ در دورکاری دستتان برای پیشرفت و برنامهریزی باز است و میتوانید اولویتهای خود را مشخص کنید و براساس آنها پیش بروید.
مسئله دیگری که نقش دورکاری در تعیین اولویتهای شخصی را پررنگتر میکند، فضایی است که امروزه بر ادارات و بهخصوص استارتاپها حاکم است. در شکل دورکاری، شما میتوانید در کنار داشتن روابط صمیمی و در عین حال حرفهای با همکارانتان، راحت تر به زندگی شخصیتان، رسیدگی کنید.
دورکاری و نوآوری در فضای شغلی
چند سالی است که محیطهای اداری بسیار پیشرفت کردهاند و با در نظر گرفتن سلامت روانی کارمندان طراحی میشوند. اما نوآوری و خلاقیت در طراحی محیطهای اداری همیشه مطابق سلیقه کارمندان و علایق آنها نیست امروزه دیگر دیدن ادارههایی که در آنها هر کارمند در فضایی ۶ متری کار کند و با دیگران تعامل نداشته باشد چندان رایج نیست و در عوض، کارمندان علاقه به کار در محیطهایی با پلان باز دارند که به آنها کمک میکنند هم با دیگران تعامل داشته باشند و هم به وظایف شغلی خود برسند. اما زمانی که در منزل کار می کنید خودتان می توانید چنین محیطی را خلق کنید.
دورکاری و انزوای شخصی
پس از همهگیری و حتی امروزه که بسیاری به شکل زندگی سابق خود بازگشتهاند، دیگر نمیتوان شکل دورکاری را عجیب و غریب دانست؛ زیرا زندگی افراد متعددی به این سبک شغلی گره خورده و دورکاری در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ کاری است. بنابراین، دورکاری نه تنها به معنای انزوا نیست، بلکه فراتر از آن، میتواند باعث شکلگیری جوامع جدید، افزایش تعاملات اجتماعی و پیدا کردن روابط و آدم های صحیح در مسیر شغلی شود. درواقع، همهگیری کرونا ثابت کرد که هیچ چیز دور از انتظار نیست.
تغییر طرز فکر لازمه تغییر و بهبود شرایط زندگی
معمولاً رفع نیازهای اولیه زندگی، دستیابی به رفاه، آرامش، تأمین مالی خانواده و مسائل مشابه، دلایل افراد برای کار کردن هستند. حال که اکثر ما دلایلی از این دست برای کار کردن داریم، پس چرا اغلب خانواده را در اولویت دوم بعد از زندگی شغلی قرار میدهیم؟
تغییر در زندگی شغلی از تغییر نگرش و طرز تفکر آغاز میشود. برای رسیدن به این تغییر باید اولویتهای خود را مشخص کنید و مدام به یاد داشته باشید که زندگی شخصی و خانوادگی همواره مهمتر از زندگی کاری است. تغییر طرز فکر و نگرش به شغل، می تواند شما را خلاق تر کند و روش های جدیدی پیش پایتان قرار دهد که هم زمان از زندگی شخصی و کاری لذت ببرید.
تغییر طرز فکر تنها به کارمندان مختص نمیشود و کارفرمایان و مدیران نیز میتوانند به شیوههای مختلف باعث بهبود روحیه کارمندان در محیط کاری شوند. تغییر طراحی محیط اداری و داشتن چشمانداز بلندمدت برای افزایش بهرهوری کارمندان از جمله مواردی است که یک مدیر میتواند انجام دهد.
تغییری که در این کتاب از آن صحبت میشود، بیشتر تغییر در نگرش و طرز تفکر مدیران و کارمندان است. مدیران باید به خاطر داشته باشند که کارمندان بیشتر به دنبال جایی هستند که در آن احساس ارزشمندی داشته باشند، خیالشان راحت باشد که مهارتهایشان دیده میشود و مطمئن باشند که شنیده و درک میشوند.