مرچندایزینگ یا بازارپردازی، مجموعه فرآیندهایی در محل فروشگاه برای ترغیب بیشتر مشتریان به خرید است. این فرآیندها میتوانند در قالب چیدمان کالا، کانترهای فروش محصولات، بنرهای تبلیغاتی، گیمیفیکیشنهای ساده و دهها روش دیگر باشند. عمدتاً این فرآیندها با هزینههای اندک انجام میشوند و در صورت اجرا درست و استفاده از فرصتها به افزایش فروش کمک شایانی خواهد کرد.
به طور کلی مرچندایزینگ نمایش محصولات در زمان مناسب، مکان مناسب، تعداد و شرایط مناسب است.
فرآیند مرچندایزینگ
در بیشتر موارد بازارپردازی توسط شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی انجام میشود اما در مواردی سازمانها و برندهای بزرگ نیز این فرآیند را به واحدی در سازمان خود تبدیل کردند و مرچندایزرهای برند، عهده دار اجرا و کنترل کیفیت فرآیند خواهد بود.
مرچندایزر کیست؟
تأثیرات مرچندایزینگ و بازارپردازی
اصلیترین دلیل انجام فرآیند مرچندایز جلب توجه مشتری است.
اینها عواملی هستند که بیشترین تاثیر را در ترغیب مشتریان به خرید محصولات دارند:
- چیدمان مرتب محصولات و به تفکیک کالاها
- نمایش کالا به گونه ای که نام تجاری و نوع کالا به آسانی توسط مشتری قابل رویت باشد
- محل قرارگرفتن قفسه محصولات
- علائم و راهنماها برای پیدا کردن محل قفسههای کالا
- دسترسی آسان مشتری به محصولات در قفسهها
- رنگبندی و نورپردازی مناسب و جذاب محیط معرفی محصولات
- استفاده از طرحها و تمهای مناسبتی (نوروز، شب یلدا و…)
- بنرهای تبلیغاتی که توضیحات تکمیلی در محصولات را به مشتری نشان میدهند.
- مرتبط بودن کالا، جور بودن و حضور همه انواع یک محصول از نظر اندازه، طعم، وزن، رنگ، ابعاد و … در قفسههای فروشگاه
- پاکیزه بودن فروشگاه، قفسهها و محیط عرضه
- حضور نیروهای فروشی که یونیفرم شرکت ارائه دهنده محصولات را به تن دارند
- بسیاری موارد دیگر بر تصمیم خرید مشتری اثر مثبت میگذارد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد مرچندایزینگ و مدیریت و کنترل فرآیندهای آن مقاله کنترل مرچندایز کالا را مطالعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۸۷۹۷۶۴ تماس حاصل فرمایید.